Wiosenne porządki czyli jak przygotować motocykl i skuter do sezonu po zimie
Wiosenne porządki czyli jak przygotować motocykl i skuter do sezonu po zimie
Początek wiosny, to idealny moment aby zadbać o nasz motocykl lub skuter po czasie zimowej hibernacji. Podpowiadamy jak przeprowadzić „wiosenne porządki” w Twojej maszynie, tak byś mógł w pełni cieszyć się sezonem i być do niego odpowiednio przygotowanym.
Początek wiosny oznacza, że sezon zbliża się do nas dużymi krokami. Nasza maszyna po wielu miesiącach odstawki wymaga sprawdzenia wszystkich najbardziej newralgicznych punktów, wymiany materiałów eksploatacyjnych oraz niezbędnych napraw zużytych elementów. Kierowcy skuterów dokonujący przeglądu w serwisie powinny mieć na uwadze, że już niedługo będą musieli wystać swoje w długich kolejkach do ASO. Jeżeli Twoja maszyna podczas zimowego oczekiwania na sezon była przykryta pokrowcem i znajdowała się w garażu to już połowa sukcesu. Jeżeli natomiast maszyna zimowała pod gołym niebem była narażona na niskie temperatury, które powodują utlenianie gumy, zamarzanie wody zbierającej się w zakamarkach silnika, będzie potrzebowała dużo więcej uwagi.
No to zaczynamy!
Układ elektryczny – sprawny akumulator to podstawa
Najczęstszym problemem, z którym styka się kierowca jednośladu po sezonie zimowym jest niskie napięcie w akumulatorze. Jeżeli nie ładowaliśmy akumulatora przez czas zimowy możliwe, że będziemy go musieli wymienić (zwłaszcza, jeżeli akumulator ma już za sobą kilka sezonów) – świadczy o tym biały nalot na klemach. Czasami jednak wystarczy wyjęcie i naładowanie akumulatora (najlepiej na dobrej jakości prostowniku) w temperaturze pokojowej.
Jeżeli jesteśmy jeszcze przy układzie elektrycznym w przypadku problemów z uruchomieniem lub działaniem elementów układu, takich jak światła, kontrolki lub sygnał dźwiękowy, warto sprawdzić bezpiecznik główny. Innym powodem problemów z działaniem obwodów mogą być zaśniedziałe styki, warto zatem sprawdzić konektory i wtyczki. Urwany kabel masy znajdujący się przy silniku również może być źródłem problemów, dlatego zwróć na niego uwagę podczas przeglądu motocykla.
Akumulatory 12V do motocykli i skuterów
Akumulatory 6V do motocykli i skuterów
Akcesoria do ładowania akumulatora
Konektory i złącza do motocykli i skuterów 2t 4t
Układ paliwowy i układ zapłonowy
Układ paliwowy po sezonie zimowym warto wyczyścić. Nie zapominaj również by wymienić filtr paliwa oraz przeczyścić i nasączyć filtr powietrza. Nie zaszkodzi również sprawdzenie świecy zapłonowej. Często zdarza się, że problemy z uruchomieniem silnika i jego harmonijną pracą wynikają właśnie z uszkodzonej świecy – prawidłowo przerwa na świecy powinna wynosić od 0,6 mm do 0,8 mm. Z uwagi na to, że świeca jest stosunkowo tanim produktem, zalecamy by wymieniać je raz na sezon.
Jeżeli nasza maszyna odpaliła i pracuje stabilnie, nie mamy powodów do zmartwień. Czasami pierwsze przejechane kilometry jednośladu po tak długim postoju są trudne, ale kiedy paliwo napłynie już do gaźnika powinno być dobrze. Jeżeli dużo podróżujemy naszą maszyną, a gaźnik nie był rozbierany już od ponad sezonu, najlepiej zafundować gaźnikowi czyszczenie, bowiem przytkana dysza może zakłócić jego pracę. Po złożeniu gaźnika niezbędne jest jego prawidłowe, szczelne osadzenie w króćcu ssącym i dolocie powietrza, a także ponowne, wstępne wyregulowanie.
Kiedy po dokładnym sprawdzeniu akumulatora rozrusznik kręci a silnik nie chce podjąć pracy, powód może być bardzo prosty – brak paliwa. Jeżeli w naszym jednośladzie mamy kranik podciśnieniowy to powinien być ustawiony w położeniu PRI. Właśnie w tym położeniu paliwo leje się przewodami nawet jeśli nie ma podciśnienia. Paliwo powinno spłynąć do gaźników i nie powinny już wystąpić problemy z odpaleniem Czasem warto przelać gaźniki odkręcając śruby spustowe z komór pływakowych. Często samo ich odkręcenie już może nam znacznie pomóc.
Gaźniki motocyklowe i gaźniki do skutera
Filtry paliwa motocyklowe i do skutera 2t 4t
Filtry powietrza motocyklowe i do skutera 2t 4t
Olej silnikowy
Spodziewasz się, że doradzimy Ci wymianę oleju silnikowego? Otóż obecnie sprawa wymiany oleju nie jest już taka oczywista. Dlaczego? Generalnie olej powinno się wymieniać zgodnie ze wskazaniami producenta, czyli minimum raz w roku lub po osiągnięciu określonego limitu przejechanych kilometrów. Jeżeli wymiana oleju przypada na okolice końca sezonu, to najlepiej olej wymienić przed zimową hibernacją niż dopiero na wiosnę. Znacznie już zużyty olej silnikowy zawiera kwaśne związki siarkowe, które powodują korodowanie wnętrza silnika. Przy obecnie dostępnych dobrej jakości i markowych produktach syntetycznych jest to najlepsza opcja. Dodatkowym plusem jest fakt, iż olejowi nie będą przeszkadzały niskie temperatury przechowywania, ale tylko pod warunkiem, że nie będziemy naszej maszyny odpalać (temat zimowego odpalania motocykla ma jeszcze swoich zwolenników, ale jednak znacznie więcej przeciwników – to już temat na osobny artykuł).
Natomiast jeżeli jesteś posiadaczem skutera z silnikiem 4t nie możesz zapomnieć o wymianie oleju silnikowego. Jeżeli natomiast posiadasz skuter 2t, powinieneś sprawdzić poziom oleju w zbiorniku i w razie konieczności uzupełnić jego poziom.
Układ hamulcowy
Przed rozpoczęciem sezonu warto sprawdzić grubość okładzin klocków hamulcowych. Jeżeli grubość okładzin wynosi mniej niż 0,5 mm nie zastanawiaj się tylko zainwestuj w wymianę klocków. Sprany układ hamulcowy to podstawa Twojego bezpieczeństwa i wszystkich użytkowników ruchu drogowego. Dokonaj kontroli poziomu płynu hamulcowego – pamiętaj, że powinieneś go wymienić co dwa sezony.
Klocki hamulcowe do skutera 4t 2t i klocki hamulcowe motocyklowe
Płyn hamulcowy do skutera i motocykla
Zawieszenie i układ kierownicy
Podczas wiosennego przeglądu warto sprawdzić czy na lagach nie pojawiły się tłuste ślady. Aby to sprawdzić stawiamy maszynę na kołach, wciskamy przedni hamulec i pchamy do przodu. Zawieszenie powinno się ugiąć. Jeżeli zauważymy na lagach tłuste ślady, wskazują one na zużycie uszczelniaczy. Sprawdzenia wymaga również możliwość wystąpienia luzu w kierownicy, który sugeruje poluzowanie mocowania kierownicy do sztycy.
Uszczelniacze amortyzatorów do motocykli i skuterów
Ogumienie
Nie zapomnij o sprawdzeniu ciśnienia w oponach. Warto przy tym przyjrzeć się dokładnie samym gumom, dacie produkcji – jeżeli opona jest starsza niż pięć lat (mimo bieżnika w dobrym stanie) to warto rozejrzeć się za nowymi oponami do Twojej maszyny. Pamiętaj, że jazda na „starych” i zużytych oponach może skończyć się tragedią.
Opony motocyklowe i do skutera Vee Rubber
Opony motocyklowe i do skutera Awina
Jeszcze kilka uwag co do stanu technicznego i… w drogę!
Podczas naszego wiosennego uruchamiania nie można zapomnieć również o sprawdzeniu stanu i naciągu łańcucha napędowego (jeżeli w taki wyposażony jest nasz jednoślad). Wciskając hamulce, obserwuj czy klamka i dźwignia nie jest miękka, bowiem może to świadczyć o zapowietrzeniu. Naciąganie łańcucha wykonujemy zgodnie z instrukcją książki serwisowej lub znaków na wahaczu. Warto również nasmarować łańcuch przed sezonem używając wyłącznie dedykowanych smarów do motocykli, które utrzymują się na ogniwach i nie brudzą felgi. Jeżeli nasza maszyna wyposażona jest w pasek napędowy, również warto go obejrzeć i sprawdzić w jakim jest stanie.
Warto również zainwestować w dobre preparaty do czyszczenia motocykla oraz kasku. Obecnie na rynku dostępna jest duża ilość preparatów do usuwania pozostałości po insektach, czyszczenia felg czy elementów wykonanych z różnych materiałów (aluminium, chrom, tworzywa sztuczne). Teraz kiedy Twoja maszyna jest przygotowana pod względem technicznym oraz lśni... Możesz ruszać na jazdę próbną.
Produkty do czyszczenia i konserwacji motocykla, skutera Autoland
Pamiętajmy aby podczas jazdy próbnej nie szaleć. To pierwsza jazda po długim sezonie bezruchu naszej i naszego jednośladu. Niech jazda próbna będzie wprawianiem się zarówno dla nas jak i skutera czy motocykla tak, aby móc w pełni i bezpiecznie cieszyć się sezonem. Szerokiej drogi!